POCIAGOWE WLASNOSCI GIAGNIKOW
POCIĄGOWE WŁASNOSCI GIĄGNIKOW Siła pociągowa, którą może rozwinąć ciągnik zależy przede wszystkim od jego stanu technicznego, prawidłowej regulacji i od włączonej przekładni. Znaczny wpływ posiadają również warunki glebowe (zwięzłość, wilgotność, zachwaszczenie itp. ). Na glebach słabozwięzłych, pulchnych i mokrych siła pociągowa ciągników, szczególnie kołowych, znacznie się obniża. Na glebach zwięzłych siła pociągowa zwiększa się. W obliczeniach praktycznych można korzystać z otrzymanych na podstawie badań średnich danych siły pociągowej całkowicie sprawnych i dobrze wyregulowanych ciągników, przy normalnej wilgotności gleby . Przy ruchu po nierównym polu część mocy silnika jest zużywana na pokonanie pochyłości i jego siła pociągowa zmniejsza się. Siła pociągowa ciągnika zmienia się w przybliżeniu o wielkość ciężaru ciągnika po- mnożonego przez kąt pochylenia w procentach. Na przykład przy pochyłości 3% siła pociągowa ciągnika SChTZ-NATI, którego ciężar wynosi ok. 5000 kg, zmniejszy się o 150 kg (5000XO,03). Tam gdzie pozwalają na to warunki pracy, pole leżące na pochyłościach należy obrabiać nie wzdłuż, lecz w poprzek skłonu, co sprzyja także walce ze zmywaniem wierzchniej warstwy roli. Szybkość ciągnika zależy nie tylko od włączonej przekładni i stanu gleby, lecz także od rzeczywistego obciążenia na haku. Na pulchnych i mocno wilgotnych glebach-oraz przy dużym obciążeniu na haku, ciągnik ma znaczny poślizg, obroty silnika zmniejszają się i ciągnik porusza się 1- mniejszą szybkością. Praktyczne dane o szybkościach ciągników przy różnych przekładniach i stanie roli podane są dla ruchu bez obciążenia oraz przy pełnym obciążeniu . Przy niepełnym obciążeniu szybkość ciągnika będzie odpowiadała średniej między szybkością ruchu jałowego i szybkością przy pełnym obciążeniu. [patrz też: mrówka grodzisk, dariusz ostafiński twitter, castorama bydgoszcz godziny otwarcia ]