September 12th, 2019
W eksploatacji należy zwracać baczną uwagę na prawidłowe pompowanie opon. Zarówno zbyt niskie jak i zbyt wysokie ciśnienie w oponach powoduje zwiększone zużycie paliwa i samych opon. Ciśnienie w oponach należy sprawdzać specjalnym manometrem. Manometr do badania ciśnienia w oponach wykonany przez fabrykę AGE należącą do kombinatu GARO. Zatwierdzone przez Ministerstwo Przemysłu Gumowego ZSRR i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych ZSRR obowiązujące wszystkie jednostki gospodarcze przepisy eksploatacji i przechowywania opon samochodowych zabraniają wypuszczać w drogę samochody, w których wewnętrzne ciśnienie opon nie odpowiada ustalonym normom. Read the rest of this entry »
Comments Off
September 12th, 2019
TRANSMISJA I ZESPÓŁ JEZDNY Wałek przekaźnikowy służy do napędu mechanizmów maszyn współpracujących przy ruchu ciągnika. Jest on poruszany bezpośrednio przez transmisje niezależnie od włączonej przekładni i dlatego posiada stałą ilość obrotów przy wszystkich prędkościach oraz podczas postoju ciągnika. Mechanizm wałka przekaźnikowego ciągnika SChTZ- NATI. Sprzęgło kłowe łączy wieloklinowy wałek przekaźnikowy z wałkiem tylnego biegu skrzynki zmiany prędkości. Sprzęgło kłowe włączane jest ze stanowiska traktorzysty dźwignią , która poprzez cięgło i dźwigienkę przegubową przesuwa widełki sprzęgła . Read the rest of this entry »
Comments Off
September 12th, 2019
PROWADZENIE CIĄGNIKA Podstawowe organy sterowania umieszczone w kabinie ciągnika SChTZ-NATI. Dźwignie kierownicze służą do wyłączenia sprzęgieł bocznych i hamowania gąsienic przy zakrętach ciągnika. Dźwignie zmiany prędkości służą do włączenia różnych przekład, ni w skrzynce biegów ciągnika. Schemat włączania biegów . W położeniu środkowym (oznaczonym literą powinna swobodnie przechylać się w prawo i lewo. Read the rest of this entry »
Comments Off
September 12th, 2019
Przed rozpoczęciem pracy ciągnika należy upewnić się przede wszystkim czy jest on dobrze oczyszczony z błota, czy wszystkie zewnętrzne mocowania są dokładnie dociągnięte i zabezpieczone, sprawdzić dokładność smarowania wszystkich miejsc, poziom oleju w misce olejowej silnika (do górnego kranika lub górnej kreski pręta pomiarowego) stan oleju w filtrze powietrznym, ilość wody w chłodnicy (nie mniej niż 3-4 cm od krąwędzi otworu wlewowego), ilość paliwa w zbiorniku ( w razie potrzeby zmierzyć) oraz stan wody w zbiorniku zasilającym wodą cylindry (w ciągnikach SChTZ i STZ-NATI). Następnie należy sprawdzić stan, smarowanie i regulację maszyn przyczepnych i dopiero po upewnieniu się o normalnym stanie ciągnika i maszyn przyczepnych oraz o właściwym napełnieniu wszystkich zbiorników i prawidłowym smarowaniu można przystąpić do rozruchu silnika. W tym celu należy ustawić odpowiednio wszystkie dźwignie i mechanizmy regulacji silnika, otworzyć zawór zbiornika benzyny i włączyć zapłon. Następnie wkłada się korbę rozruchową i po zaczepieniu o kieł na wale korbowym należy szybko obrócić wał o pół obrotu. Należy przy tym ściśle przestrzegać prawidłowego uchwytu rączki korby; duży palec nie powinien jej obejmować od wewnątrz. Read the rest of this entry »
Comments Off
September 12th, 2019
Przy każdorazowym ruszaniu ciągnika z miejsca należy uprzedzić o tym obsługę przyczepnych maszyn. Zakręty ciągnika należy wykonywać bez gwałtownych szarpnięć. Przy zakrętach ciągników gąsienicowych należy ściągnąć na siebie odpowiednią dźwignię sprzęgła bocznego. Przyostrych zakrętach należy dodatkowo zahamować jedną z gąsienic. Zmianę przekładni dokonuje się przez przestawienie dźwigni skrzynki biegów wyłączając uprzednio sprzęgło. Read the rest of this entry »
Comments Off
September 12th, 2019
Przy następnym rozruchu silnika należy olej i wodę przed nalaniem podgrzać. Podczas pracy na ciągniku należy ściśle przestrzegać prawideł techniki bezpieczeństwa pracy. Ciągnik może prowadzić jedynie traktorzysta mający prawo jazdy; w czasie pracy nie wolno puszczać na ciągnik osób postronnych. Zabrania się wsiadać i wysiadać z ciągnika w czasie jego ruchu, przeprowadzać w czasie ruchu smarowanie, regulację i poprawki oraz wchodzić pod ciągnik w czasie pracy silnika. Przy pracy z maszynami przyczepnymi należy zabezpieczyć zamkniętą pokrywą wałek przekaźnikowy, a przy pracy stacjonarnej należy osłonić koło pasowe i pas napędowy. Read the rest of this entry »
Comments Off
September 12th, 2019
SILNIKI STAŁE ZASTOSOWANIE I TYPY SILNIKÓW STAŁYCH Do napędu młynów, pomp wodnych, w elektrowniach, przy młocce, nawadnianiu, przygotowaniu paszy, w warsztatach i przy innych pracach gospodarczych szeroko są stosowane silniki stałe. Bywają one: a) gaźnikowe – niskoprężne lub wtryskowe, wysokoprężne, podobnie jak w ciągnikach i samochodach, b) naftowe z gruszą żarową (średnioprężne), c) parowe typu lokomobilowego i d) powietrzne. Pierwsze dwa rodzaje silników, podobnie jak silniki ciągnikowe i samochodowe, zaliczają się do silników spalinowych, w których zmieszane z powietrzem paliwo spala się w samych cylindrach. Trzeci typ zaliczamy do silników parowych. Paliwo spalane jest tutaj poza cylindrem maszyny parowej – w palenisku kotła parowego. Read the rest of this entry »
Comments Off
September 12th, 2019
POCIĄGOWE WŁASNOSCI GIĄGNIKOW Siła pociągowa, którą może rozwinąć ciągnik zależy przede wszystkim od jego stanu technicznego, prawidłowej regulacji i od włączonej przekładni. Znaczny wpływ posiadają również warunki glebowe (zwięzłość, wilgotność, zachwaszczenie itp. ). Na glebach słabozwięzłych, pulchnych i mokrych siła pociągowa ciągników, szczególnie kołowych, znacznie się obniża. Na glebach zwięzłych siła pociągowa zwiększa się. Read the rest of this entry »
Comments Off
September 12th, 2019
Wyniki oczyszczania ścieków w małych urządzeniach są zazwyczaj nie dostateczne i odpływ zagrażać może warunkom zdrowotnym. Koszt budowy i eksploatacji oczyszczalni domowych w przeliczeniu na 1 M są kilkakrotnie wyższe od kosztów w oczyszczalniach zbiorowych. Największą wadą małych oczyszczalni jest zła obsługa. Osad z dołów gnilnych zazwyczaj W ogóle nie jest usuwany i przepływ ścieków przez wypełnione osadem komory raczej pogarsza ich jakość – głównie ze względu na odrażające zapachy. Oczyszczalnie domowe należycie zaprojektowane i wybudowane, początkowo dobrze oczyszczające ścieki, po kilku latach przestają działać ze względu na brak właściwej obsługi. Read the rest of this entry »
Comments Off
September 12th, 2019
Inny rodzaj osadników. Dopływające ścieki są skierowane do dolnej części komory wstępnej, w której zbiera się kożuch. Następnie przez otwór ścieka odpływają do komory przepływowej, skąd przez deskę przelewową – do odpływu. Wyżej opisane osadniki zespolone z komorą fermentacyjną powinny być budowane dla 50 M lub więcej; dla mniejszej liczby mieszkańców stosować należy doły gnilne. Osadniki zespolone działają dobrze pod warunkiem należytej eksploatacji, polegającej na usuwaniu kożucha i osadu we właściwym czasie. Read the rest of this entry »
Comments Off